Sebastien Leclercq & Tasha Doremus, Majesteettista yksitoikkoisuutta – Nykymerenkulku Suomessa, 2014

Rauman merimuseo 28.2.–17.8.2014
Forum Marinum, Turku 13.1.–1.3.2015
Suomen Merimuseo, Kotka 19.4.–4.9.2016
Uudenkaupungin kirjasto, tammikuu 2017

Residenssi: 8.1. – 27.2.2014
Sebastien Leclercq (s. 1973 FR) &
Tasha Doremus (s. 1966 UK)

Ranskalais-englantilaisen, Philadelphiassa asuvan taiteilijapariskunnan yhteisnäyttely oli esillä Rauman merimuseossa ja myöhemmin Forum Marinumissa Turussa, Suomen Merimuseossa Kotkassa ja Uudenkaupungin kirjastossa. Vuosina 2013-2014 RaumArs taiteilija-vierasresidenssiensä aikana Sebastien Leclercq ja Tasha Doremus tapasivat useita ihmisiä, jotka työskentelivät merenkulkuun ja siihen liittyvän teollisuuden tai koulutuksen parissa ja jotka olivat ylpeitä tästä kaupungin traditiosta. Taiteilijat olivat uteliaita näkemään mitä Suomessa tehdään toisin, kun samaan aikaan maailmalla merenkulkuteollisuutta kritisoidaan tai siitä julkistetaan vain huonoja uutisia.

Valokuvaprojekti alkoi heinäkuussa 2013 rahtilaivalla Raumalta Espanjan Santanderin kautta Englannin Hulliin. Tämän jälkeen taiteilijat seilasivat tammi-helmikuussa 2014 eri laivoilla yhteensä kuukauden ajan Suomen, Ruotsin ja Saksan rannikoilla. He ovat kuvanneet työtä tekeviä ihmisiä rahtilaivojen kansilla vinsseissä, käsiä köysissä ja ketjuissa satamissa; he ovat pukeneet korvakuulokkeet pystyäkseen seuraamaan konemestaria ja he ovat olleet vieri vieressä kapteenien ja luotsien kanssa komentosillalla; he ovat nauttineet alusten miehistön vieraanvaraisuudesta ja syöneet herkullista ruokaa heidän kanssaan messissä.

Leclercq ja Doremus ovat myös kuvanneet Rolls-Royce Oy:n tehdasalueella sekä Rauman satamassa, jossa istuivat nostokurjen pienessä kopissa kuvaten rahdin purkua, ovat olleet hinaajalla avustustehtävissä ja saaneet kyydin luotsialukselta kuvaamaan jäisessä yössä tapahtuvaa satamaan saapuvien ja lähtevien ulkomaalaisten alusten luotsausta. He ottivat STX:n telakan työntekijöistä muotokuvia sinä historiallisena päivänä, jolloin Rauman kaupunki osti telakka-alueen. Ja ymmärtääkseen miten ihmisestä tulee merenkulkija he ovat kuvanneet opetusta Rauman merikoululla (nykyisin Winnova ja Satakunnan ammattikorkeakoulu).

Näyttelyn valokuvat, aikaviivekuvat ja lyhyet videot ovat dokumentteja, mutta kuvien jopa romanttiselta hengeltä ei voi välttyä. Työ on työtä, joskus yksitoikkoista, mutta meri työympäristönä antaa siihen majesteetillisuuden, jota ei voi muualla kokea. Räntäsade tai hyytävä viima ja auringon kajo näyttäytyvät kuvissa yksinkertaisesti kauniina.

Valokuvaprojekti ja näyttely toteutettiin yhteistyössä Rauman Merimuseon kanssa, jonka haltuun Leclercqin ja Doremuksen kuvaama dokumentti- ja haastattelumateriaali jäi tutkimusta myöhempää käyttöä varten.

Forum Marinumissa olevaa näyttelyä tuki RaumArsin yhteistökumppani Meriaura Oy, jonka ms Thulella taiteilijat matkasivat Turusta Kokkolaan ja takaisin. Suuret kiitokset myös muille varustamoille ja laivojen miehistöille, jotka tekivät matkasta mahdollisen: Godby Shipping (Misana: Rauma-Santander-Hull & Misina: Hull-Helsinki), Finnlines (Finnbreeze: Uusikaupunki-Travemünde-Bremerhaven-Uusikaupunki), Langh Ship (Marjatta: Tornio-Terneuzen), Wasaline (Wasa Express: Vaasa-Uumaja-Vaasa), Alfons Håkans (Rauman satama) ja Finnpilot (Raumanmeri).

Ranskalaissyntyinen Sebastien Leclercq kävi koulunsa kotiopetuksessa seilatessaan vuosikausia perheensä kanssa vaatimattomalla purjeveneellä ympäri Atlanttia ja Karibiaa. Hän on opiskellut maalausta Washingtonin yliopistossa Seattlessa ja valmistunut taiteen maisteriksi Massachusettesin taidekoulusta Bostonista. Leclercq on pitänyt yksityisnäyttelyitä Philadelphiassa ja New Yorkissa sekä työskennellyt mm. piirtäjänä Sol Lewittin julkisessa seinämaalausprojektissa Bostonissa. Philadelphiassa asuva Leclercq työskentelee maalausten lisäksi myös valokuvauksen, veistosten ja installaatioiden parissa.

Tasha Doremus syntyi Englannissa ja vietti lapsuutensa Japanissa. Hän on opiskellut arkeologiaa ja antiikin historiaa Liverpoolin yliopistossa, toiminut kaivauksilla ja piirtäjänä eri yliopistoissa ja arkeologisissa instituuteissa Englannissa, Bulgariassa ja Turkissa. Pennsylvanian ylipiston valokuvauksen osastolla hän on työskennellyt 2000-luvun alusta lähtien. Doremuksen kuvituksia on julkaistu useissa oppikirjoissa ja aikakauslehdissä. Valokuvaajaksi Doremus kouluttautui muutettuaan Yhdysvaltoihin 1990-luvun alussa ja sen jälkeen siirtyi nykytaiteen pariin. Hän on pitänyt lukuisia valokuvanäyttelyitä eri puolilla Yhdysvaltoja ja Kanadaa.